Ondernemen is denken in mogelijkheden, niet in problemen. Voor een nieuwe blogserie interview ik ondernemers uit Arnhem en omgeving die niet alleen op dappere wijze de coronacrisis het hoofd bieden, maar ook met nieuwe ideeën komen om anderen te helpen. In deze blog lees je meer over het prachtige initiatief van Tanja Schiricke, conceptueel fotograaf en eigenaar van PhotograficDesign.nl, dat ze samen met grafisch ontwerper Karen Mijnhart opzette.

“In een tijdsbestek van slechts één week zijn al mijn fotografieopdrachten tot en met oktober gecanceld. Sommige opdrachten zijn uitgesteld, andere gaan helemaal niet meer door. Opdrachtgevers hebben het zelf moeilijk. Hun eigen toekomst is onzeker, er is geen budget meer en events en congressen zijn allemaal afgelast. Je kunt dan bij de pakken neer gaan zitten, maar daar schiet je niks mee op. In zo’n geval moet je juist creatief worden.
Boek over Arnhems oudste café
Samen met Karen heb ik het afgelopen jaar een boek gemaakt over de belevenissen in het Oranje Koffiehuis in Arnhem, het oudste café van de stad. Net als alle andere horecazaken heeft ook het Oranje Koffiehuis zijn deuren moeten sluiten vanwege het coronavirus.
Alleen maar nooit eenzaam
Klanten wendden zich vervolgens tot de Facebookpagina van het café. Hier praten ze met elkaar over hoe ze de gezelligheid missen, het praatje, de wandeling ernaartoe. Want, ook al kom je alleen, bij het Oranje Koffiehuis hoeft niemand eenzaam te zijn. Mensen komen er om elkaar te ontmoeten, om te delen en om zich verbonden te voelen.
Gebrainstormd
Het Oranje Koffiehuis bestaat dit jaar 150 jaar en dat zou in juni groots worden gevierd. Door het coronavirus gaat dat niet door. Ook met Koningsdag pakken ze normaal gesproken flink uit. Helaas vielen ook die plannen in duigen. Karen en ik hebben vervolgens gebrainstormd of en op welke manier we iets voor de cafébezoekers konden doen.
Verbindende borrel
Zo is het idee van ‘de verbindende borrel’ op Koningsdag ontstaan. Klanten van het café konden een bierpakket kopen met daarin twee biertjes, plus ons boek. Samen met de eigenaar van het Oranje Koffiehuis hebben we de pakketten persoonlijk bij de mensen thuis afgegeven. Wel op 1,5 meter afstand natuurlijk. Op Koningsdag heeft iedereen de biertjes geopend en een foto gemaakt van het proostmoment. Op deze manier kwam iedereen toch nog een beetje samen en voelde iedereen zich met elkaar verbonden.
Sociale waarde
De actie en ons boek onderstrepen vooral de maatschappelijke rol die het café heeft. Twee personen die in het boek voorkomen, zijn inmiddels overleden. Voor de achterblijvers is het boek een prachtig document waar zij veel steun uithalen. Die sociale waarde is voor mij heel belangrijk. Beleving staat voorop, ook in mijn werk. Ik hou ervan om emotie te laten zien en te laten voelen, met pure fotografie.
Aanschuiven
Niet alleen de cafébezoekers waren enthousiast over het boek. Zelfs mensen die het Oranje Koffiehuis niet kennen of niet eens in Arnhem wonen, hebben het boek gekocht. De unieke vouwwijze van het boek zuigt je mee in de belevenissen van de cafébezoekers. Je krijgt zin om er zelf op uit te gaan en aan te schuiven tijdens een van de gezellige muzikale middagen of avonden.
Tentoonstelling in Rozet
De eerste druk van 150 boeken is inmiddels uitverkocht. Een aantal foto’s uit het boek hangt uitvergroot in Rozet, in het kader van de tentoonstelling Generaties. De foto’s van het aflevermoment bij de voordeur van de mensen worden in het café opgehangen zodra het weer opengaat. Ook de foto’s die tijdens het proosten op Koningsdag zijn gemaakt krijgen straks een mooie plek.”
Ben of ken jij een Arnhemse ondernemer die ook graag zijn verhaal wil vertellen? Of heb je hulp nodig bij het maken en/of delen van content? Neem dan contact met me op!
