Arnhemse ondernemers in coronatijd: ‘Mensen shoppen nu heel bewust lokaal’

Ondernemen is denken in mogelijkheden, niet in problemen. Voor een nieuwe blogserie interview ik ondernemers uit Arnhem en omgeving die niet alleen op dappere wijze de coronacrisis het hoofd bieden, maar ook nieuwe ideeën bedenken om anderen te helpen. In deel I lees je het inspirerende verhaal van Mirte Engelhard, ontwerper en eigenaar van Mirte Engelhard Fashion Design in het Arnhemse Modekwartier.

“Ik ontwerp en maak normaliter kleding in opdracht van zowel particulieren als dans- en theatergezelschappen. In mijn winkel en atelier, waar ik boven woon, maak en verkoop ik mijn comfort wear collectie ‘Engel’ en maak en verkoop ik extravagante items onder de naam ‘HARD’. Daarnaast geef ik les op het Rijn IJssel College, dat ook de deuren heeft dichtgedaan. Ik geef nu nog één uur per week online les, al is dat best lastig met een creatief vak. Bovendien mis ik de energie en het contact met de studenten.

Opdrachten gecanceld

Het eerste dat ik merkte van de coronacrisis was dat er twee grote opdrachten voor de dans- en theaterwereld werden gecanceld. Eerst was er nog sprake van dat er wellicht voorstellingen konden doorgaan met een kleiner publiek, maar al snel besloten de theaters dat ze solidair met elkaar wilden zijn en dat risico niet wilden nemen.

Pijnlijk besluit

De vraag was dus: wat nu? Ik wist niet of ik open mocht blijven en wat de gevolgen zouden zijn voor bijvoorbeeld De Nacht van de Mode, een evenement dat jaarlijks 10.000 bezoekers trekt. Al snel waren de ondernemers in de wijk het erover eens dat we dit evenement moesten afgelasten. Een logisch maar pijnlijk besluit. Dit soort evenementen zijn immers een goede bron van inkomsten en reclame.

Arnhemse ondernemers: niet voor niets creatief

Het zijn spannende en onzekere tijden voor creatieve ondernemers. Gelukkig zie ik dat iedereen bezig is om er het beste van te maken. We zijn niet voor niets creatief. Nadat ik eerst grondig mijn winkel heb opgeruimd, begonnen oude én nieuwe ideeën op te borrelen. Ik heb nu veel meer ruimte om online dingen te delen en krijg daar veel reacties op. Mijn volgers op social media krijgen een kijkje achter de schermen en ze mogen af en toe meebeslissen in mijn ontwerpproces.

Huispakken

Ook ontdekte ik dat mensen in deze tijd vooral behoefte hebben aan vrolijke printjes en kleuren. Alsof het zo had moeten zijn kwam ik onlangs op een stoffenmarkt een partij prachtige vintage stoffen tegen. Daar maak ik nu comfortabele Ik blijf tHUIS-pakken van. Deze broeken zijn vanaf vandaag te bestellen in jouw eigen vintage favoriete jaren tachtig printje! Ideaal om thuis vanaf je bank mee in te checken in je online party of om lekker in thuis te werken. Nog een paar setjes en de eerste serie is al op.

Bewust lokaal shoppen

Wat me opvalt is dat mensen lijken te beseffen dat dit voor lokale ondernemers een lastige tijd is en daarom heel bewust lokaal shoppen. Dat is een mooie bewustwording. Ik hoop dat deze trend zich ook na deze onwerkelijke tijd doorzet.”

Ben of ken jij een Arnhemse ondernemer die ook graag zijn verhaal wil vertellen? Of heb je hulp nodig bij het maken en/of delen van content? Neem dan contact met me op!

Mirte Engelhard