
Hoewel het coronavirus inmiddels ook in Nederland rondwaart, hield het mediamakend Nederland vorige week niet tegen om naar de tweede editie van de Mag Inspiration Day in B. Amsterdam te komen. Ik was er ook, om interessante mediamakers uit binnen- en buitenland te horen vertellen over hun vak en nieuwe ontwikkelingen in medialand. Wat ik daar heb opgestoken, inspireerde mij om een blog te schrijven over vijf trends waar je als mediamaker niet omheen kunt.
Interactie, interactie, interactie!
De tijd van alleen maar zenden is allang voorbij. Wil je als magazine over een paar jaar nog bestaan, dan zul je de interactie met je doelgroep moeten opzoeken. We leven namelijk in een wereld waarin je als mediamerk moet vechten om aandacht, want afleiding is overal en mensen hebben wel meer te doen dan jouw blad lezen. Om het gevecht om aandacht te winnen, moet je creatief zijn en een band opbouwen met je doelgroep.

Wie dat als geen ander snapt is Glamour. Het glossy magazine lanceerde onlangs een wel hele bijzondere editie: de cover van het magazine is namelijk leeg. Niet omdat de redactie inspiratieloos was, maar omdat ze na vijftien jaar covers maken wel eens wilden weten wat hun lezers op de cover willen zien. Behalve dat Glamour haar lezers hiermee verrast, geeft het magazine hen op deze manier letterlijk een podium.
Om het lezers een beetje makkelijker te maken bevat het nummer stickervellen en tien inspiratiepagina’s met looks, modellen en accessoires die je kunt uitknippen en op de cover kunt plakken. Met de hashtag #glamourcover en de tag @glamournl kunnen lezers kunnen hun creaties delen via social media. De maker van de mooiste cover wint een Balenciaga-tas. Een slimme (inter)actie van Glamour!
Vertel het met virtual reality
Naast inhoud kun je de interactie met je doelgroep ook zoeken in vorm. Tijdens de Mag Inspiration Day vertelde online conceptontwikkelaar Cyril Snijders over verschillende innovatieve vertelvormen. Een daarvan is de toevoeging van virtual reality.

Voor KRO-NCRV maakte Cyril bijvoorbeeld De Verwarde Man, het eerste VR-project voor de omroep. Met behulp van een VR-bril kruip je als kijker in de huid van hoofdpersoon Jeroen Zwaai, die lijdt aan psychoses. In het verhaal zitten meerdere interacties om de kijker bij het verhaal te betrekken.
Een soortgelijk project is Notes On Blindness van Novelab. Een beklemmend VR-verhaal over de Britse theoloog John Hull die langzaam blind wordt. Hull hield drie jaar lang een audio dagboek bij met ruim zestien uur aan materiaal. Dit dagboek werd eerder als boek uitgegeven. Nu is het een multimediaal project met een korte film, een documentaire en een virtual reality experience. Novelab gebruikte voor dit VR-project verschillende gametechnieken, animaties en sounddesign.
Door de first person view middels virtual reality aan een verhaal toe te voegen, kan een kijker zich nóg meer inleven in een verhaal. Bovendien heeft een VR-verhaal meer impact dan bijvoorbeeld een gewone documentaire, omdat je nergens door wordt afgeleid. Je hebt immers een VR-bril op waardoor je letterlijk geen oog hebt voor andere dingen. Storytelling krijgt hiermee letterlijk een nieuwe dimensie. Een interessante ontwikkeling waar we ongetwijfeld nog meer over gaan horen en zien.
Hoorspel 2.0: 3D audio
Ken je het hoorspel van de radio nog? 3D-audio gaat nog een stapje verder. Hierbij worden geluiden in een driedimensionale ruimte geplaatst – spatializen genoemd – en kun je als luisteraar aanwijzen waar een geluid vandaan lijkt te komen.

Een mooi voorbeeld hiervan is de nieuwe BinnensteBuiten Podcast; een 3D audio-ervaring die je meeneemt naar de mooiste natuurgebieden in Nederland. Inmiddels staan er twee podcasts online: Ontwaken in de Biesbosch en Het Geluid van Texel. Voor een maximale luisterervaring kun je de podcasts het beste via een koptelefoon of oortjes beluisteren.
Ook van deze techniek gaan we zeker meer horen. Steeds meer merken en bedrijven zetten VR en 360º video in voor marketing- en reclamedoeleinden of als tool tijdens evenementen, beurzen en trainingen. Door geluid te spatializen, wordt de samenhang met wat je ziet vergroot en de beleving intenser.
Virtual influencers
Op social media verschijnen steeds vaker accounts van meisjes die naar exclusieve feestjes gaan, designerkleding en dure make-up dragen en veel vrienden hebben. Maar surprise, surprise: ze zijn niet echt.

Met bijna twee miljoen(!) volgers op Instagram is Lil Miquela een van de beroemdste virtual influencers van dit moment. Lil Miquela werd in 2016 gecreëerd en ontkende twee jaar lang niet echt te zijn. Na een online ruzie werd ze gedwongen om te vertellen dat ze fake is.
Achter deze virtual influencers zitten vaak grote bedrijven die dankzij lucratieve deals met tijdschriften, muzieklabels en modemerken heel veel geld verdienen. Merken willen namelijk maar wat graag met deze influencers ‘samenwerken’ vanwege hun grote bereik. En juist omdat ze nep zijn, zijn ze makkelijk inzetbaar.
Fake of niet; door de ophef rond haar ‘persoon’ kreeg Lil Miquela in elk geval al snel veel volgers. Het maakt hen blijkbaar niet uit dat ze nep is. En geef toe: zijn niet álle Instagram-influencers fake?
Dus, ben je als mediamaker op zoek naar nieuwe manieren om je merk onder de aandacht te brengen of je bereik te vergroten? Dan is het creëren van een virtual influencer misschien een idee.
Print is back!
Over één ding was iedereen tijdens de Mag Inspiration Day het eens: print is zeker niet dood. Mediamerken die papier en het verrassingseffect ervan omarmen, hebben toekomst. Vooral onafhankelijke magazines doen het goed.
Jeremy Leslie, magazineliefhebber en oprichter van magCulture, liet zijn toehoorders in Amsterdam kennismaken met indie magazines als het New York focussed Civilization, het culturele Real Review, het enigszins bizarre maar prachtige Ordinary en het design magazine MacGuffin. Stuk voor stuk pareltjes waar je als magazinemaker van gaat watertanden.

Als we Elle UK-hoofdredacteur Farrah Storr moeten geloven, moeten we het bijltje er dan ook niet bij neerleggen. Sterker nog, ondanks de moeilijke tijd – want: alles digitaal – liggen er juist volop kansen voor magazinemakers. Mensen willen juist los van dat beeldscherm en als íets hen hiervan weghoudt is het print.
Wat je volgens Storr niet moet doen is kijken naar wat de concurrent doet, maar actief deelnemen aan de strijd om aandacht. Lezers van nu vragen om ‘engagement’, een actieve bezigheid.
Een magazine kan in deze context een ontdekkingsreis zijn. Dat kan niet zonder creativiteit. Dit hoeft niet altijd veel te kosten. Sterker nog, als je het goed doet, kun je die creativiteit zelfs – net als Glamour – aan je lezers overlaten.
